Mobility
Het belang van een digitale bedrijfscultuur
Applications > Het belang van een digitale bedrijfscultuur
Het belang van een digitale bedrijfscultuur
Veel bedrijven zien al hoe digitale technologie of innovatie hun bedrijf kan helpen een product of service te verbeteren. Echter hoort het daar niet te stoppen. Digitaal is een mindset, die je best doorheen heel je organisatie trekt. Zo creëer je een bedrijfscultuur die zowel van bovenaf (het C-level) als bottum-up (je medewerkers) gedragen wordt. Het bepaalt voor een heel groot stuk mee je succes in digitalisering of transformatie. Maar leg je verwachtingen ook niet te snel té hoog; je kan niet alles in één keer bereiken. Denk na wat je als bedrijf wil bereiken. Vertrek daarbij uit van je bedrijfsmissie en verweef er je digitaal traject in.
Digitaal als een mindset binnen je bedrijfscultuur
Wie digitaal gaat omsluiten in zijn bedrijfsstrategie en -doelstellingen, heeft al de helft van een succesvol traject afgelegd. Door digitaal te incorporeren in je bedrijfscultuur en -strategie heb je steeds het juiste overzicht waar en hoe je de stap naar digitalisering kan of moet nemen. Dus steeds met duidelijke doelstellingen voorop, die je tussentijds terugkoppelt naar je algemene bedrijfsdoelstellingen.
5 factoren die leiden naar een succesvolle digitalisering
Uit een recente studie van Agoria onder het C-level van 400 KMO’s blijkt een réchtstreeks verband tussen de manier van werken en denken, de cultuur en de mate waarin digitale projecten succesvol zijn. Om digitaal succesvol te zijn, blijken 5 factoren doorslaggevend te zijn voor een digitale bedrijfscultuur, een digitale mindset en dus de weg naar succes:
- De integratie van de digitale (transformatie)strategie binnen de algemene bedrijfsstrategie. Digitaal mag je niet zien als iets apart of losstaand. Je moet het mee opnemen in je algemene bedrijfsmissie en strategie.
- Medewerkers betrekken en begeleiden bij je digitalisering. De nodige informatie en betrokkenheid creëren doorheen je hele organisatie is erg belangrijk. Zo creëer je een breed draagvlak en wordt je transformatie vlugger en gemakkelijker geaccepteerd en ondersteund. Het verhoogt ook je adoptiefase later in je proces.
- De samenwerking met externe digitale partners. Een transformatieproject kan je niet altijd op je eentje. Externe partners hebben de nodige knowhow en expertise om je te helpen in al je fases en zorgen mee dat jouw doelstellingen op de juiste manier worden uitgerold en bewaakt.
- Een gelijktijdige top-down en bottum-up benadering van digitalisering. Digitalisering is een taak en opdracht van en voor iedereen. Vanaf het C-level tot en met elke medewerker in jouw bedrijf. Alle neuzen moeten in dezelfde richting staan.
- De aanstelling van een verantwoordelijke voor digitale transformatie. Dat kan iemand intern zijn, bv de CIO of CTO, maar dat kan ook jouw neutrale externe partner zijn die er voor zorgt dat alle doelstellingen correct en nauw worden doorlopen en bewaakt. Deze verantwoordelijke houdt het overzicht en geeft zelf steeds het goeie voorbeeld; Lead By Example.