Nieuws
Hoe krijg ik mijn medewerkers mee bij verandering?
conxion > Hoe krijg ik mijn medewerkers mee bij verandering?
Hoe krijg ik mijn medewerkers mee bij verandering?
Ondanks de kennismaking met Change Management en de eerste praktische blog over Change Management blijft het misschien voor iedereen een vaag concept, niet? Ik loods je erdoorheen aan de hand van vragen die je je vast en zeker wel eens gesteld hebt. Zo hoop ik ervoor te zorgen dat mijn passie jouw verandering een boost geeft.
De vraag van vandaag:
Mijn medewerkers zien het nut niet van de nakende verandering, hoe kan ik hen toch overtuigen?
Weerstand is een heel natuurlijke reactie. Denk maar even terug aan enkele momenten in je persoonlijke leven. Je verandert van werk, en uiteraard wil je dat, maar ergens in je hoofd twijfel je toch. Zal je wel kunnen voldoen aan de verwachtingen? Dat nieuwe team, zal je daar wel in passen? Of je hebt beslist om te verhuizen. Natuurlijk wil je naar dat mooie, nieuwe huis. Maar zal je je draai wel vinden? Zal je je wel thuis voelen in die nieuwe omgeving? Hoe zit dat met de buren?
Zo gaat dat ook in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld bij een overstap van een fileserver naar documenten op SharePoint, of de introductie van Teams. Ik kan je nog honderden voorbeelden geven, maar dat is niet de bedoeling want ook vandaag duik ik samen met jullie de praktijk in. Het antwoord op de vraag hoe je je medewerkers kunt overtuigen is simpel:
Praat met hen!
Communicatie en overleg zijn belangrijk doorheen heel je traject. Laat me dit even aantonen aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk.
Een tijdje terug hadden we een leuk project dat op poten gezet mocht worden. In het prille begin was het management ervan overtuigd dat het nog veel te vroeg was om de medewerkers te betrekken. Maar vergis je niet, van zodra de eerste meeting rond een verandering plaatsvindt, gonst het al van de geruchten binnen je team. En die geruchten zijn jammer genoeg niet altijd even positief.
Op deze manier start je nieuwe project al met een negatief gevoel bij je medewerkers. Dat wil je vermijden, toch?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zo ging het ook in ons leuke project. Er was namelijk één collega die niet begreep waarom de verandering er moest komen. Deze collega had heel wat invloed op de andere collega’s en vooraleer we het goed en wel beseften was de groep die ’tegen’ was een heel stuk groter.
Maak dus van jouw beslissing om een bedrijfsproces te wijzigen of een nieuwe tool te implementeren meteen ook het startschot van de communicatie. Want geloof mij maar, je communiceert nooit te weinig of te vroeg. Zorg er ook voor dat je eerste communicatie klaar en duidelijk is. Waarom wil je veranderen en wat zijn de gevolgen als je die verandering niet zou doorvoeren?
Toets je communicatie, voordat je ze de wereld in stuurt, al eens af bij enkele medewerkers. Begrijpen ze waar je naartoe wil? Zij zijn namelijk diegenen die de impact van de verandering zullen voelen. Zij zijn dus ook diegenen die de nodige informatie uit je communicatie moeten kunnen halen.
In ons voorbeeld hebben we de collega in kwestie uitgenodigd in de eerstvolgende meeting. We hebben ons verhaal uit de doeken gedaan en gevraagd naar input. Die bleek van onschatbare waarde te zijn. Ons verhaal bleek, in tegenstelling tot wat wij dachten, niet klaar en duidelijk genoeg te zijn. Onze communicatie werd aangepast en door de CEO zelf via een filmpje op de intranetpagina van SharePoint gezet. Dit had een fantastisch effect. De mensen geloofden er weer in. En onze kritische collega? Die werd een ware ambassadeur voor het hele project.
3 takeaways:
Een verandering binnen je organisatie staat of valt met je werknemers. Als ze het nut er niet van in zien, kan dat een groot effect hebben. Hoe kan je ze toch overtuigen?
- Communiceer zo vroeg en zo veel mogelijk
- Zorg ervoor dat je communicatie duidelijk is
- Toets je communicatie eerst af bij enkele medewerkers
Sta je zelf ook voor een verandering en weet je niet hoe die aan te pakken? Ons Business Consultancyteam helpt je verder!
Christine in haar eigen woorden
Ik ben Christine Gielen, dit jaar een halve eeuw oud en 30 jaar geleden begonnen aan mijn professionele carrière. Ik heb heel wat verschillende watertjes doorzwommen en daardoor heel veel ervaring op mogen doen. Nu ben ik een radertje in de goed geoliede machine van Business Consultants binnen ConXioN.
Als Business Consultant is het onze missie om klanten te helpen groeien met (een combinatie van) verschillende diensten, tools en oplossingen. Elk van ons heeft zijn eigen specialisatie en de mijne is Change Management. Wat dit precies inhoudt, ontdek je in mijn blogposts.
Wil je graag dat ik in een volgende blogpost antwoord geef op jouw vraag over Change Management? Je vragen, suggesties en bemerkingen zijn van harte welkom!